Cele 7 spirale ale bolilor - Partea a II-a


Salut!

Ce mai faci? Bine, sanatos? 

A doua spirala a bolilor este tesutul conjunctiv si implica in mod direct musculatura, tendoanele si ligamentele. Tendoanele conecteaza musculatura cu oasele, ligamentele conecteaza oasele intre ele dar noi nu ne gandim foarte mult la acestea. Preferam sa ne concentram mai mult in directia muschilor, care sunt si ei importanti dar daca tendoanele si ligamentele nu sunt in regula, musculatura va avea probleme. Daca vrei sa-ti simti tendoanele nu trebuie decit sa tii bratul intins in fata, la nivelul umerilor si cu degetele aratand in sus, ca si cum spui cuiva sa se opreasca. Tine bratul asa un timp, trage de degete spre tine si vei simti tendoanele. Acestea sunt peste tot in corp, de la degetele mainilor pana la degetele de la picioare.

Aceasta structura tine scheletul la un loc si de aceea atunci cand oamenii nu au grija de tendoane, de ligamente si de musculatura prin diverse exercitii fizice, acestea se atrofiaza dar mai mult decat atat, apar si alte efecte nedorite. Daca nu ai tendoane si ligamente puternice, articulatiile au de suferit si ai multe sanse de a te rani. Este cunoscut faptul ca mare parte din energia Chi circula prin intermediul articulatiilor, iar daca o intrerupi, ajungi sa ai alte probleme. Si bineinteles, prin ranirea articulatiilor, ai tendinta de a compensa absenta acestora fortand alte parti ale corpului care nu aveau acest rol, lucru care implicit duce la alte necazuri. 

Prin pierderea articulatiilor iti pierzi mobilitatea, daca iti pierzi mobilitatea nu mai faci miscare si incepi sa iei in greutate, in felul acesta intregul corp devenind static si plin cu toxine. In cele din urma corpul este expus la diverse boli datorate unui sistem imunitar slabit. De aceea este atat de important ca muschii, tendoanele si ligamentele sa fie puse in miscare zilnic, pentru a avea mobilitatea necesara functionalitatii. 



A treia spirala a bolilor o reprezinta fascia. Desi este mai rar intalnita in articolele despre medicina, fascia este un tesut foarte important, situat imediat sub piele, albinos la culoare, subtire, foarte dur si elastic. Acesta infasoara intregul corp, pe sub piele. Il putem regasi in jurul muschilor si al organelor. Atunci cand incetezi sa ai grija de muschi si tendoane, fascia este urmatorul element pe lista cu probleme. In primul rind incepe sa adune grasime, datorita dietei precare si a lipsei de miscare. Cand fascia se degradeaza, energia vitala Chi este impiedicata sa mai circule si este bine cunoscut faptul ca energia circula prin corp prin cele 12 meridiane, conform cu medicina chinezeasca, iar cele 12 meridiane trec in special prin fascia, care este un tesut conductor electric. 

Mai exista un tip de fascia cunoscut drept fascia diafragmelor (desi diafragma pulmonara este cea mai cunoscuta, mai exista inca doua diafragme: cea gastro-intestinala si cea uro-genitala). Aceste diafragme tin organele la locul lor. Avem impresia ca organele noastre sunt impachetate bine si nu pot cadea de la locul lor dar acest lucru se intampla uneori (colonul de exemplu), daca diafragmele sunt compromise. De aceea e bine sa mentinem si aceasta fascia in forma fizica buna, prin intermediul unor miscari care duc la exersarea partilor interne ale corpului, prevenind astfel problemele sistemului imunitar.



A patra spirala a bolilor o reprezinta oasele. Majoritatea credem ca oasele sunt elemente lipsite de vitalitate. Desi intelectual stim ca ele sunt organe vii, nu le incadram in aceeasi categorie cu organele vitale. Exista exercitii prin care mental putem sa simtim oasele corpului nostru, inclusiv partea interioara a lor. Nu trebuie decat sa ne reamintim cum se face, pentru ca este o abilitate naturala pe care omul nu o dezvolta.

Cand vitalitatea corpului scade, undeva catre varsta de 40 de ani, sistemul osos se schimba. Motivul pentru care trebuie sa avem grija de sistemul osos este acela ca in oase se produce singele (coloana vertebrala, coastele si pelvisul sunt principalele producatoare de singe). Oasele inlocuiesc periodic singele din corpul tau, toate celulele din corpul tau sunt dependente de oxigenul din celulele rosii, iar sistemul tau imunitar este dependent de celulele albe din singe. De aceea, orice compromis privind calitatea si cantitatea singelui nu reprezinta o veste buna. Pe masura ce sistemul osos se degradeaza, celulele primesc mai putin oxigen si ajungi sa-ti pierzi conditia fizica. Pierzand conditia fizica, te misti mai putin iar corpul nu beneficiaza de toate exercitiile necesare unei bune functionari, primind mai putin oxigen. Astfel ajungi sa te misti din ce in ce mai putin, pana cand nu te mai misti deloc si cam asta a fost.

Daca oasele se incarca cu grasime (lucru care nu se aplica doar la persoanele cu probleme de greutate), nu doar calitatea singelui are de suferit. Chiar si oasele ajung in stare de degradare, riscul ruperii acestora fiind din ce in ce mai mare. Asadar, daca nu ai grija de sistemul osos, apar probleme datorate sistemului imunitar, care nu-si primeste celulele albe atat de necesare, totodata, celulele corpului neavand acces la celulele rosii aducatoare de oxigen.



A cincea spirala a bolilor o reprezinta punctul de imbinare al oaselor intre ele (articulatiile). Cele mai multe dintre aceste puncte sunt localizate de-a lungul coloanei vertebrale si a partii inferioare a corpului (pelvis, picioare). Atunci cand ele nu beneficiaza de miscare, ligamentele care tin oasele impreuna se atrofiaza, devin slabite iar zonele cu pricina devin din ce in ce mai predispuse la accidentari. Odata ce locul dintre oase a fost ranit, acolo apar toxine, energia care circula prin acele zone se blocheaza, apare deficit de energie care in timp isi arata efectele si iar ajungem la sistemul imunitar. Pentru a avea grija de articulatii, trebuie sa ne facem exercitiile fizice cu regularitate.



A sasea spirala a bolilor o reprezinta respiratia. Modul in care oamenii din cultura vestica respira este incorect. Noi avem ceea ce se cheama respiratie din piept, bazata pe inspiratie (pieptul se umfla) si expiram. Daca pui mana pe zona abdominala, vei observa ca aceasta nu se misca. Incearca o respiratie abdominala (corpul uman este creat pentru a respira in acest mod), aplicand palma in zona de sub buric si apoi inspira apasand pe abdomen si retragandu-l...expira umfland abdomenul. Motivele pentru care respiratia abdominala este mai eficienta sunt multiple: corpul foloseste mai putina energie pentru respiratie, foloseste capacitatea plamanilor mai bine, golindu-i complet. Totodata, daca iti insusesti respiratia abdominala ca si obicei, tractul digestiv beneficiaza de un masaj continuu, lucru care duce la detoxifierea colonului, cel mai important organ care trebuie detoxifiat, dar si la detoxifierea rinichilor, a ficatului. Tot tractul inferior beneficiaza de un masaj continuu dar si energia Chi ajunge in acele zone prin intermediul respiratiei. Acest gen de respiratie reduce si  uzura inimii, deoarece se foloseste partea inferioara a abdomenului, care devine ca un fel de a doua inima, care pompeaza singe.

Respiratia de piept are legatura si cu starea emotiva negativa, incurajeaza acel dialog intern al mintii care iti aduce in atentie tot felul de trairi negative. Vei observa ca oamenii cuprinsi de emotii puternice incep sa respire din ce in ce mai rapid si mai necontrolat. Daca ai o respiratie abdominala te poti conecta mult mai usor la sistemul nervos parasimpatic, cunoscut si drept sistemul nervos pentru odihna, care te va calma intern mult mai rapid si intr-un mod natural, avand si o influenta pozitiva asupra circulatiei singelui. In cele din urma, toate acestea ajung iar sa afecteze sistemul imunitar, aducand dupa sine o gramada de alte probleme.

Stiu ca poate sa para ciudat, dar obiceiul respiratiei se poate schimba, prin exercitiu. Astfel ajungi sa respiri abdominal si nu din piept, in mod firesc.



Cea de-a saptea spirala a bolilor o reprezinta pozitia corpului. Pentru a avea o idee, iti sugerez sa stai in picioare, in pozitia de drepti tipica militarilor, cu picioarele lipite, bratele pe linga corp, spatele drept, pieptul inainte. Ei bine, asta numai pozitie sanatoasa nu reprezinta, desi este incurajata de civilizatiile vestice. Pot aparea atat probleme de spate cat si probleme psihologice si emotionale, deoarece concentreaza energia in partea de sus a corpului, in zona pieptului si a capului, ducand la o intelectualizare a vietii, traind astfel mai mult in cap si ducand la o pierdere a conexiunii cu corpul. (cunoscuta scindare dintre minte si corp, raspandita in lumea occidentala) Trebuie sa scapam de aceasta problema, daca vrem sa ne redobandim sanatatea mentala, corporala si spirituala.

Asadar, adevarata pozitie a corpului o poti experimenta revenind in postura de drepti tipic militara dupa care iti lasi umerii sa cada liberi, fara a fi tensionati, la fel si partea posterioara, ducand la o relaxare a pelvisului. Aceasta este o pozitie standard de Tai Chi sau QiGong, cu un echilibru excelent (stai in mijlocul de transport in comun in pozitie de drepti militara si apoi in pozitia relaxata si vei vedea cum esti mai echilibrat). Multi fizio-terapeuti recomanda Tai Chi sau QiGong pentru a inlatura problemele de spate, deoarece prin aceasta pozitie, corpul este mai relaxat si sansele de accidentare sunt diminuate. Daca continuam sa stam in pozitia tensionata, coloana se va deteriora, impiedicand si circulatia energiei si a lichidului spinal care afecteaza sistemul nervos, organele interne nu isi mai primesc masajul datorita limitarii miscarilor. Totodata, lichidul limfatic, care joaca un rol important in sistemul imunitar, depinde de miscare pentru a detoxifia corpul. Daca ne lipsim corpul de miscare, lichidul limfatic nu circula corespunzator prin tot corpul si toxinele incep sa apara.

La fel si in cazul persoanelor aplecate inainte, cu o pozitie incovoiata. Pozitia pune presiune pe organele interne, impiedica circulatia interna a oxigenului, a singelui si a energiei Chi prin corp. Rezultatul: acumularile de toxine si afectarea sistemului imunitar.


Acestea sunt cele sapte spirale ale bolilor, care parca stau la panda, asteptand neglijenta din partea noastra. Copiii, in mod natural, evita aceste spirale datorita energiei pe care o au de investit in miscare. Insa dupa varsta de 30 de ani trebuie sa ne construim energia sistematic sau riscam sa fim prinsi in aceste spirale. Dupa 50 de ani, spiralele in care ai fost deja prins vor accelera in ritm rapid.

Multe persoane cred ca daca tin o dieta potrivita axata pe fibre si apeleaza la vitamine sau daca fac jogging de 3 ori pe saptamana, acest lucru le asigura sanatatea. Exercitiile sunt importante, nutritia este importanta dar poti sa pici in plasa celor 7 spirale ale bolilor chiar daca urmezi o dieta si un sistem de exercitii, de cele mai multe ori mediocru.

Exista exercitii ale maestrior Daoisti, revizuite timp de mii de ani, menite sa  impiedice dezvoltarea spiralelor si chiar anihilarea completa a acestora. Majoritatea exercitiilor sunt regasite in QiGong, o practica folosita de multa vreme si cu efecte incredibile. Exista multe exercitii QiGong dar exista cinci exercitii de baza care trebuie folosite in fiecare zi.

Daca le aflu, revin cu ele pe larg! Iti multumesc pentru atentie, stiu ca este un articol solicitant dar mi s-a parut in egala masura important pentru autocunoastere.

Cu prietenie sincera,

Traian 

Etichete: