Ponturi pentru o afacere stabila! Partea I



Salut,

Ce mai faci? Cum iti merge? Traim vremuri interesante, lucrurile se misca foarte rapid, din punctul meu de vedere si consider ca acum, mai mult ca niciodata, este momentul sa te gandesti (daca nu ai facut-o deja) la propria ta afacere, la modul in care vei face exact ceea ce iti place pentru tot restul vietii si la cum vei avea exact viata pe care ti-o doresti!

Ce? Suna prea frumos? Nu exista prea frumos, exista si atat! Daca tu crezi ca poti sau nu poti sa iti creionezi viata exact asa cum iti doresti, in ambele situatii ai dreptate....asa as adapta marea vorba a lui Henry Ford.

Ei si daca ai aflat ce iti doresti sa faci sau deja esti pe drumul cel bun, cateva sugestii pentru optimizarea activitatii tale (indiferent daca este PFA, o companie mica, mijlocie sau mare) sunt binevenite, mai ales daca au sens. Ele pot fi adaptate si la viata de zi cu zi, nu trebuie considerate strict pentru mediul de afaceri.

De ce am decis sa vorbesc despre afaceri si bani? Pentru ca datorita activitatii pe cont propriu am suficient de mult timp incat sa fac ce imi place si mi-ar placea sa faci si tu la fel! Evident, asta e dorinta mea! Sper sa coincida cu a ta! :) 

Cea mai mare provocare pe care o poti avea ca om de afaceri este sa te ocupi de tot ceea ce implica o afacere, in modul cel mai bun cu putinta. Exista o multitudine de operatiuni de care trebuie sa ai grija: trebuie sa faci angajari, sa concediezi, sa ai grija de vanzari, de marketing, de multumirea clientilor si pastrarea fluxului monetar, mentinerea relatiei cu furnizorii de servicii, cu administratiile de tot felul...toate aceste lucruri ajung sa fie pe umerii unei singure persoane. Si poate sa fie o provocare sa duci totul la indeplinire, cu bine. 

Noi toti avem puncte forte si puncte mai slabe, asa ca unele chestii pe care le vei face in afacerea ta or sa ti se para usoare, naturale si nu vor ridica cine stie ce probleme, dar exista si alte chestii pe care le percepi drept dificile pentru ca nu sunt printre pasiunile tale. Cum poti sa le rezolvi si pe acestea din urma si totusi sa iti traiesti si viata cu bucurie? 

Exista destui afaceristi carora le merge totul struna pe linie profesionala dar viata personala are din ce in ce mai mult de suferit, altii au o viata personala reusita dar afacerile nu le merg tocmai bine. Pastrarea echilibrului dintre aceste doua elemente este foarte important si constituie, totodata, o reala provocare pentru multi. 

  
Iata cateva sugestii pentru a ajunge la un echilibru intre viata profesionala si cea personala: 

- accepta faptul ca uneori vei fi dezechilibrat, ca uneori vei fi implicat doar in afaceri iar in alte zile vei acorda atentie doar vietii personale si considera acest lucru ca fiind in regula. Nu te invinovati cand acest lucru se intampla! Si nu apela la "ar fi trebuit sa..."! Uneori lucrezi mai mult, alteori te dedici vietii personale si pe termen lung vei ajunge la un echilibru, asa ca accepta lucrurile asa cum sunt. (acceptarea e foarte importanta in viata)

- incearca sa lasi in seama altor persoane cat mai multe dintre lucrurile care nu iti fac placere. Exista persoane care ar face cu placere lucruri pe care noi nu le indragim si invers. Si daca nu ai suficient de multi bani incat sa angajezi pe cineva, incearca sa faci schimburi de servicii/produse cu alte persoane, apeleaza la part-time dar incearca sa scapi cit mai repede de lucrurile care pe tine te streseaza si care nu iti fac placere. In felul acesta vei putea sa te concentrezi DOAR asupra lucrurilor care conteaza mai mult in afacerea ta si pentru cei mai multi detinatori de afaceri, acestea ar fi vanzarile si marketingul. Aceste doua lucruri reprezinta activitati pe care nu le poti indeparta de tine decit atunci cand afacerea ta merge de la sine. 

Nimeni nu trebuie sa-ti spuna ca banii reprezinta un element de baza pentru cresterea si succesul afacerii tale. Fiecare afacere are "gauri" in buzunarul principal si de cele mai multe ori nici nu-ti dai seama! Astuparea acestor "gauri" poate sa fie o adevarata arta.

Cu cat te vei pricepe mai bine la afacerea pe care o ai cu atat vei astupa aceste "gauri" mai repede si vei optimiza castigul. Un prim pas ar fi identificarea acestor "gauri". Iata cateva exemple:

- mare atentie cui incredintezi fraiele contului tau din banca. Mai bine iti faci un cont separat pentru cheltuieli si transferi acolo exact banii necesari astfel incat sa nu ai surprize neplacute. 

  
- verifica rapoartele solicitarilor pe care firma ta nu le-a onorat. Multi oameni solicita rapoarte cu vanzarile dar  mai important decat asta ar fi un raport cu ceea ce firma respectiva a ratat sa indeplineasca. Este important sa afli de ce ai pierdut sansa de a vinde produsele/serviciile tale cuiva. Procentajul este foarte important: daca ai 100 de solicitari si onorezi doar 30 dintre ele, este foarte important sa descoperi de ce ai pierdut 70 dintre ele si sa remediezi problema. E posibil sa descoperi ca ai o persoana sau mai multe printre angajatii tai, care nu isi indeplinesc foarte bine sarcinile, desi la prima vedere par persoane capabile si pricepute. Cercetand cu atentie motivele pentru care 70% din comenzi nu au fost onorate poti sa afli unde este problema si sa o remediezi. Raportul comenzilor pierdute poate sa fie un element cheie in astuparea "gaurilor" despre care vorbeam.

- solicita un raport al vanzarilor efectuate pe baza telefoanelor primite (daca firma ta primeste comenzi prin telefon) si afla de ce exista telefoane netransformate in comenzi reale. Exista in prezent cursuri online pentru operatorii telefonici astfel incat sa isi schimbe modul de abordare al celor care suna, devenind mai eficienti. La fel, acest raport poate sa astupe "gaurile" cu pricina.

-  daca ai nevoie de un anume echipament pentru a-ti desfasura activitatea, cumpara-ti cel mai bun echipament cu putinta. In felul acesta nu vei avea probleme tehnice la scurt timp de la achizitie, nu vei intarzia cu lucrarile nemultumind astfel clientii iar lucrurile vor merge mult mai bine pentru toata lumea, in loc sa pierzi vremea si clientii, avand echipamente neperformante in service. Fiecare clipa in care echipamentul tau este la reparat te costa. De aceea este important sa ai cele mai bune echipamente, ca sa nu-ti mai faci griji.

Defineste nivelul la care afacerea ta este in prezent! Daca te afli la inceput de drum, atunci trebuie sa te concentrezi DOAR asupra unui singur lucru: VANZARILE. 98% din timp trebuie sa te concentrezi in aceasta directie identificand toate metodele posibile prin care sa iti oferi serviciile: serveste-ti clientii existenti, identifica noi clienti, vinde mai multe produse si servicii inventand noi produse si servicii pe care sa le oferi. Daca esti la inceput, nu are rost sa pierzi timpul si resursele intr-o alta directie decat vanzarile, deoarece vei avea nevoie de flux de monetar si nu ai inca o baza solida de clienti pe care sa contezi. 


Urmatoarea faza a afacerii poate sa fie cea de crestere. Ai o baza de clienti, afacerea ta incepe sa creasca, ramai in continuare concentrat pe vanzari dar investeste mai mult timp in a descoperi care este metoda optima de vanzare pentru tine. Asta inseamna sa te uiti ce merge cel mai bine, care dintre strategiile folosite de tine functioneaza cel mai bine: afla de unde vin clientii cei mai multi, de unde iti vin banii, care sunt costurile identificarii de noi clienti si astfel vei investi in cea mai buna strategie pentru tine, avand cele mai bune rezultate. 

In aceasta faza a afacerii e bine sa fii inventiv, sa implementezi un sistem CRM (customer relationship manager) adica o baza de date cu clientii, sa automatizezi sistemul de vanzare prin implementarea unui magazin online, a unui sistem de mailing si e-mailing, colecteaza feedback, scapa de operatiunile mecanice si consumatoare de timp. 

Faza a III-a a afacerii tale este aceea in care aceasta a crescut cu adevarat. Felicitari! Cine sunt eu sa-ti spun ce sa faci?! :)

Cum sa-ti duci afacerea la urmatorul nivel? In primul rind trebuie sa descoperi la ce nivel esti si unde vrei sa ajungi. Aceasta parte este una foarte palpitanta pentru ca TU decizi unde vrei sa ajungi si cum se va intampla acest lucru. Este unul dintre cele mai mari satisfactii pe care le poti avea ca antreprenor, pentru ca TU decizi ce vrei sa faci in continuare si ai in totalitate controlul afacerii tale, fie ca va merge in sus sau in jos. 

 Pentru a ajunge la urmatorul nivel trebuie sa ai un plan in minte si sa-ti definesti scopurile foarte clar! Daca nu ai un plan de actiune si un tel pe care sa-l atingi, atunci chiar nu conteaza pe ce drum o apuci, pentru ca esti la voia intamplarii. Iata de ce e bine sa te concentrezi pe scopul principal. Decide ce vrei si apoi urmareste-ti scopul cu toate resursele posibile, identifica persoanele potrivite care sa te ajute si ramai pe directia buna pina cand ajungi la destinatia propusa.

Sa-ti duci afacerea la urmatorul nivel nu este foarte greu. Este un proces simplu, cu anumiti pasi care trebuie urmati pe rind pana cind ajungi la destinatie, dupa care stabilesti urmatorii pasi pina la destinatia urmatoare si tot asa. Daca iti urmezi directia si ajungi la destinatie, stabileste-ti o alta destinatie pentru urmatoarele 6 luni sau un an si incepe noul drum. Incearca sa nu te grabesti sa iei totul deodata ci sa folosesti pasii mici dar siguri, iti masori rezultatele si treci mai departe. Tu esti forta care impinge afacerea catre urmatorul nivel asa ca  trebuie sa te implici mai mult decat oricine.

Ar mai fi multe de povestit, asa ca revin in postarea urmatoare! Sper ca aceste articole sa te impulsioneze suficient de mult incat sa iti doresti sa decizi ce faci cu timpul tau! Gaseste-ti un job care iti face placere si nu vei mai munci o zi, pentru tot restul vietii - spunea Confucius.  

Acum cativa ani mi-am spus ca nu exista un job mai bun decat acela in care TU decizi ca ziua de luni sa fie a doua duminica, consecutiva! Si asta pentru ca in a doua duminica, consecutiva, parcul este gol si este la dispozitia ta pentru relaxare! :)

FA PASUL! 

Pana data viitoare, ganduri bune si inspiratie iti doresc!

Cu prietenie sincera,

Traian 

Etichete: